Stress ødelegger nattesøvnen


Foto: Unsplash

Publisert: 13.01.2020
Skrevet av: Cope

  • Nasjonal forskning (SHoT) avslører at ikke mindre enn 1 av 3 studenter har symptomer på søvnløshet.

Søvn er viktig for alle kroppens funksjoner. Enten du er student eller idrettsutøver, fører søvnmangel ofte til tretthet og redusert ytelse. Dessverre sliter mange studenter og voksne med å få nok søvn av god kvalitet hver dag. Kanskje du er en av dem.

Hvis du føler at du ikke får nok søvn eller ikke får sove gjennom natten, kan du ha for mye stress i hverdagen. Studenter er mer utsatt for dette på grunn av sin uregelmessige livsstil og ser deres mangel på søvn og avslapning som en del av det normale studentlivet.

Hvis du vil løse dette problemet, må du bli oppmerksom på at mangel på søvn forårsaker stress, og stress fører til mangel på søvn. Det går begge veier, ifølge Maria Hrozanova. Hun er doktorgradsstipendiat som spesialiserer seg på koblingen mellom stress og søvn hos idrettsutøvere. Stress er ofte både en årsak til og et resultat av søvnproblemer.

- Du skal ikke godta dårlig søvnkvalitet, sier Hrozanova.

Hrozanova har førstehåndserfaring på hva det vil si å sove dårlig. Hun beskriver seg selv som følsom for stress og har hatt problemer med å sovne på grunn av tanker om fortiden, og spenninger i kroppen. Etter å ha sovnet, våknet hun veldig ofte på grunn av livlige og dårlige drømmer. Men ved hjelp av kunnskap fra sin forskning, erfaring og terapi lider hun nå sjelden av disse problemene.

Vanlige tegn på søvnproblemer:

Å oppleve et eller flere av disse tegnene daglig, kan bety at du har ett eller flere søvnproblemer forårsaket av stress.

1. Du føler deg fremdeles trett 30 minutter etter at du har våknet.

2. Du trenger mange kopper kaffe i løpet av dagen for å fungere.

3. Du bruker eller til og med trenger alkohol for å sovne.

4. Kroppen din er veldig anspent under og etter søvn.

5. Du våkner ofte eller for tidlig og synes det er vanskelig å sovne igjen.

6. Du har ‘hjernetåke’ om dagen, noe som betyr at du ikke kan tenke tydelig.

7. Du er irritabel og irriterer deg lett over andre mennesker.

- Det er helt normalt hvis du har problemer med å sove før stressende hendelser, som en eksamen eller presentasjon. Det er bare kroppen din som reagerer på midlertidig stress, avklarer Hrozanova.

Tre typer søvnproblemer

Hvis du tror at du har et søvnproblem, er det viktig å forstå hvilken type søvnproblem du har. Stort sett finnes det tre kategorier og det er ikke uvanlig å oppleve flere av disse samtidig:

1. Problemer som sovner. Dette kan være fordi du ikke kan slutte å tenke, bekymre deg eller fordi du føler deg engstelig, eller at du kaster og snur deg i sengen eller har negative tanker.

2. Problemer med å sove. Når du våkner ofte om natten og ikke kan sove raskt. Du er ofte klar over deg selv, eller halvt sovende i flere timer.

3. Du våkner for tidlig, og får ikke sove igjen.

Ærlig talt…

Det virkelige problemet er at vi forteller oss selv at vi føler oss ‘fine’, selv om vi har for lite søvn eller for mye stress. Faren er at ‘litt sliten’ og ‘litt stresset’ blir normale, i stedet for et varselsignal.

- Vi er ikke alltid ærlige overfor oss selv om hvordan vi virkelig føler om dagen, sier Hrozanova.

Å finne kilden til stresset ditt er den beste starten på å løse søvnproblemene dine. Konstant stress og søvnproblemer er dårlig for ditt generelle velvære og kan føre til en negativ spiral av problemer.

Hva du kan gjøre

Begynn med å stille deg ett spørsmål: hvordan føler jeg meg? Spør deg selv etter å ha våknet, noen ganger i løpet av dagen, og før du legger deg. Vær ærlig med deg selv. Føler du deg stresset eller lei? Din erfaring er det viktigste tiltaket.

Det neste trinnet er å adressere eventuelle negative følelser du måtte finne. Tror du at du føler deg stresset eller sliten for ofte? Hva er kilden til stresset ditt? Kan du løse disse kildene eller håndtere dem på en bedre måte?

Å forbedre hvordan du føler deg om dagen vil forbedre hvordan du sover om natten, og omvendt.

Cope kan hjelpe deg

Hvis du tror at du kanskje lider av søvn- eller stressproblemer og ønsker profesjonell hjelp til å løse dem, kan Cope's psykologer hjelpe deg med å finne mulige kilder til stress i livet ditt og takle dem. Vi er her for deg.