Sent ute til eksamen?


Publisert: 26.11.2019
Skrevet av: Cope

Alle vet at de helst burde studere jevnt gjennom skoleåret, men er du sent ute, så finnes det noen knep for å maksimere hjernens evne til å lære.

Man kan lære å lære

Et av de mest studerte områdene i hjerneforskningen er hvordan vi lærer og lager minner. Det er godt dokumentert at hjernen lærer mye mer effektivt under enkelte forutsettinger og dårligere under andre.

- Det er egentlig ikke så store forskjeller i grunnleggende hukommelse mellom ulike mennesker. Forskjellen i hvor effektivt man lærer ligger oftest i hvilke strategier man bruker. Ved å legge tilrette for en god læringssituasjon, kan man med enkle grep maksimere hjernens evne til å både yte og huske, forklarer Martin Lindgren, psykologspesialist ved Cope.

Her er hans fire beste strategier for hvordan du kan gjøre det bra på eksamen selv om du har knapt med tid.

1. Prioriter søvn

Når man sover lagrer hjernen nye minner og organiserer informasjon. Den viktigste og mest oversette strategien for å øke læringskapasiteten er søvn. Det varierer hvor mye søvn vi trenger, men de aller fleste trenger å sove mellom syv og åtte timer.

- Sørg for å få nok søvn i eksamensperioden. Dette er spesielt viktig når du må lære mye på kort tid. Man lærer mens man sover, sier Lindgren

2. Del opp leseøktene

Ta korte pauser på fem minutter hver halvtime. Etter bare 30 minutters lesing er læringskapasiteten nesten halvert. Årsaken til dette er at hjernen prøver å organisere stoffet samtidig som det kommer en jevn strøm av ny informasjon. Ikke sitt timesvis i strek. Gi hjernen en sjanse til å fordøye informasjonen underveis. Etter bare fem minutters pause så er læringskapasiteten tilbake på samme nivå som i starten av økten. 25 minutter lesing og fem minutter pause er en god tommefingerregel.

3. Sørg for å få mentalt påfyll

Når vi gjør ting som gir oss glede produserer hjernen stoffer som øker læringsevnen, fokuset og kreativiteten. Det trenger ikke å være «fornuftige» aktiviteter - så lenge de gir deg glede, får du denne effekten. Treff venner, lytt på musikk, spill data eller se en film. Finn ut hva som gir deg påfyll og sørg for å prioritere dette.

4. Få fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet bidrar til mer effektiv læring. Når vi er i fysisk aktivitet øker gjennomstrømningen av blod og oksygen i hjernen. Det produseres også stoffer som øker hjernens yteevne. Man kan fokusere bedre og lengre, og man får en økt evne til å se kreative løsninger.

- Det er ikke nødvendig med beinharde økter for å få denne effekten. En gåtur eller en yogatime kan være nok. Så lenge du får opp pulsen mer enn vanlig, sier Lindgren.

Hvis du ønsker i vite mer om hvordan du kan studere mer effektivt eller trene opp hukommelsen din, ta gjerne kontakt med oss. Cope har flere psykologer med erfaring innenfor dette feltet!